Artikel uit De Gelderlander van 21-05-2003

Dorpenroute verademing voor fietsers

Door BERRIE VAN HELDEN


RHEDEN / ELLECOM - Automobilisten rijden sinds kort minder hard door de kernen van Rheden, Ellecom en De Steeg. Dat is een van de gevolgen van de reconstructie van de Dorpenroute. Dit project wordt vandaag afgesloten.

Ook bij tegenwind kost het de fietser tegenwoordig niet veel moeite om het stukje vals plat tussen de Oranjeweg en de Groenestraat in Rheden af te leggen. - Foto: Marc Pluim

Voor fietsers was de Arnhemsestraatweg vanaf de Oranjeweg tot aan het Rozenbos in Rheden een regelrechte ramp. Scholieren die dagelijks van dit gedeelte van de Dorpenroute tussen Velp en Dieren gebruik maakten, klaagden steen en been. De klinkers lagen ongelijk waardoor de licht hellende weg een extra lastige hindernis werd.

Nu het fietspad aan de kant van het dorp Rheden volledig is geasfalteerd, zoeven wielrijders als het ware in de richting van De Steeg. "Het fietscomfort is enorm toegenomen. Dat was ook een van de uitgangspunten van de reconstructie van de Dorpenroute", zegt oud-chef verkeer R. Cornelissen van de gemeente Rheden.

Hij was nauw betrokken bij de voorbereidingen en uitvoering van het project dat tot doel had de Dorpenroute in de gemeente Rheden veiliger te maken voor het langzame verkeer en direct omwonenden.

Vanmiddag wordt de ingrijpende reconstructie van de Arnhemsestraatweg en Zutphensestraatweg afgesloten. "Voor een aantal onderdelen waaraan we niet zijn toegekomen, zullen aparte voorstellen worden gelanceerd waarover de gemeenteraad zich kan buigen. Die betreffen bijvoorbeeld het kruispunt ter hoogte van de Oranjeweg bij het asielzoekerscentrum in Rheden. De vraag zal zijn of de verkeerslichten hier moeten worden vervangen of dat er een rotonde dient te worden aangelegd. Ook moet de verkeerssituatie voor fietsers tussen het Rozenbos in Rheden en het spoorwegviaduct bij het gemeentehuis worden verbeterd", aldus Cornelissen. Maar deze projecten zullen geen deel meer uitmaken van de Dorpenroute.

"Daar was geen geld meer voor", verklaart Cornelissen. In 1995 begon de gemeente Rheden met het karwei dat op 6,6 miljoen gulden was begroot. In de loop der jaren is een aantal rotondes geschrapt. Toch weet de gemeente de uiteindelijke kosten nog niet te becijferen. Dat komt, aldus een woordvoerder, omdat er naast het schrappen van werk, ook extra klussen opdoken. Zo moest onder meer de riolering aan de Arnhemsestraatweg worden gerepareerd. De precieze kosten daarvan zijn nog niet duidelijk.

Wat ook geschrapt werd, was het verleggen van de weg ter hoogte van de verbindingsweg tussen Velp en Rheden en nabij de Ellecomsedijk.

"Te kostbaar", aldus Cornelissen. Daardoor werden de uitgaven fors beperkt. De gemeente wilde deze kruisingen verleggen om het doorgaande verkeer als het ware automatisch naar de snelweg de A348 te leiden.

"Toen wij over de reconstructie begonnen na te denken, dachten wij dat we de weg verkeersluwer zouden moeten maken. Maar onze toenmalige verkeerswethouder H. Alberse wilde eerst horen hoe de gebruikers van de weg en de omwonenden daar over dachten. Hij introduceerde het begrip 'beginspraak'. Dat hield in dat wij voordat we begonnen met het maken van plannen voor de wegen, eerst de mening van de omwonenden wilden peilen.

Tijdens drie bijeenkomsten werd ons duidelijk gemaakt dat de bewoners geen problemen hadden met het verkeersaanbod. Zij wilden dat de weg veiliger zou worden. Vandaar dat we verkeersremmende maatregelen hebben getroffen binnen de bebouwde kom van Ellecom, De Steeg en Rheden", verklaart voormalig chef Cornelissen.

In de loop der jaren is er veel werk verzet. Zo is de ventweg voor fietsers die parallel loopt aan de Dorpenroute geasfalteerd en hier geldt binnen de kommen een dertig-kilometerregime. Bovendien kunnen automobilisten deze parallelweg niet meer als doorgaande route gebruiken. Ze worden telkens naar de hoofdrijbaan gedirigeerd.