Artikel uit De
Gelderlander van 21-05-2003
Dorpenroute verademing
voor fietsers
Door BERRIE VAN HELDEN
RHEDEN / ELLECOM - Automobilisten rijden sinds kort minder hard door
de kernen van Rheden, Ellecom en De Steeg. Dat is een van de gevolgen
van de reconstructie van de Dorpenroute. Dit project wordt vandaag
afgesloten.
![](../gif.gif) |
![](1608090-158717.jpg) |
![](../gif.gif) |
Ook bij tegenwind
kost het de fietser tegenwoordig niet veel moeite om het stukje
vals plat tussen de Oranjeweg en de Groenestraat in Rheden af te
leggen. - Foto: Marc Pluim |
Voor fietsers was de Arnhemsestraatweg
vanaf de Oranjeweg tot aan het Rozenbos in Rheden een regelrechte
ramp. Scholieren die dagelijks van dit gedeelte van de Dorpenroute
tussen Velp en Dieren gebruik maakten, klaagden steen en been. De
klinkers lagen ongelijk waardoor de licht hellende weg een extra
lastige hindernis werd.
Nu het fietspad aan de kant van het dorp Rheden volledig is
geasfalteerd, zoeven wielrijders als het ware in de richting van De
Steeg. "Het fietscomfort is enorm toegenomen. Dat was ook een van de
uitgangspunten van de reconstructie van de Dorpenroute", zegt oud-chef
verkeer R. Cornelissen van de gemeente Rheden.
Hij was nauw betrokken bij de voorbereidingen en uitvoering van het
project dat tot doel had de Dorpenroute in de gemeente Rheden veiliger
te maken voor het langzame verkeer en direct omwonenden.
Vanmiddag wordt de ingrijpende reconstructie van de Arnhemsestraatweg
en Zutphensestraatweg afgesloten. "Voor een aantal onderdelen waaraan
we niet zijn toegekomen, zullen aparte voorstellen worden gelanceerd
waarover de gemeenteraad zich kan buigen. Die betreffen bijvoorbeeld
het kruispunt ter hoogte van de Oranjeweg bij het asielzoekerscentrum
in Rheden. De vraag zal zijn of de verkeerslichten hier moeten worden
vervangen of dat er een rotonde dient te worden aangelegd. Ook moet de
verkeerssituatie voor fietsers tussen het Rozenbos in Rheden en het
spoorwegviaduct bij het gemeentehuis worden verbeterd", aldus
Cornelissen. Maar deze projecten zullen geen deel meer uitmaken van de
Dorpenroute.
"Daar was geen geld meer voor", verklaart Cornelissen. In 1995 begon
de gemeente Rheden met het karwei dat op 6,6 miljoen gulden was
begroot. In de loop der jaren is een aantal rotondes geschrapt. Toch
weet de gemeente de uiteindelijke kosten nog niet te becijferen. Dat
komt, aldus een woordvoerder, omdat er naast het schrappen van werk,
ook extra klussen opdoken. Zo moest onder meer de riolering aan de
Arnhemsestraatweg worden gerepareerd. De precieze kosten daarvan zijn
nog niet duidelijk.
Wat ook geschrapt werd, was het verleggen van de weg ter hoogte van de
verbindingsweg tussen Velp en Rheden en nabij de Ellecomsedijk.
"Te kostbaar", aldus Cornelissen. Daardoor werden de uitgaven fors
beperkt. De gemeente wilde deze kruisingen verleggen om het doorgaande
verkeer als het ware automatisch naar de snelweg de A348 te leiden.
"Toen wij over de reconstructie begonnen na te denken, dachten wij dat
we de weg verkeersluwer zouden moeten maken. Maar onze toenmalige
verkeerswethouder H. Alberse wilde eerst horen hoe de gebruikers van
de weg en de omwonenden daar over dachten. Hij introduceerde het
begrip 'beginspraak'. Dat hield in dat wij voordat we begonnen met het
maken van plannen voor de wegen, eerst de mening van de omwonenden
wilden peilen.
Tijdens drie bijeenkomsten werd ons duidelijk gemaakt dat de bewoners
geen problemen hadden met het verkeersaanbod. Zij wilden dat de weg
veiliger zou worden. Vandaar dat we verkeersremmende maatregelen
hebben getroffen binnen de bebouwde kom van Ellecom, De Steeg en
Rheden", verklaart voormalig chef Cornelissen.
In de loop der jaren is er veel werk verzet. Zo is de ventweg voor
fietsers die parallel loopt aan de Dorpenroute geasfalteerd en hier
geldt binnen de kommen een dertig-kilometerregime. Bovendien kunnen
automobilisten deze parallelweg niet meer als doorgaande route
gebruiken. Ze worden telkens naar de hoofdrijbaan gedirigeerd. |