De drie achtergrondzangeressen hadden nog nooit in het
openbaar gezongen. En voor de meeste muzikanten was het spelen
in een band een jongensdroom. "Zij zijn nooit verder gekomen
dan het kijken en luisteren naar een optreden van een
muziekgroep", lacht saxofonist Theo van Berkel van de
soulformatie The Ness uit Ellecom.
Maar intussen hebben de dertien leden van The Never Ending
Soul Story (het soulverhaal dat nooit eindigt) al een aantal
optredens achter de rug. "Het gaat steeds beter. We durven nu
ook de confrontatie met vreemd publiek aan. En we zijn
intussen zo vergevorderd dat ook de leden met meer muzikale
bagage en podiumervaring het terecht vinden dat we een
entreebedrag voor een optreden vragen", zegt initiatiefnemer
Rob Key.
Zaterdag speelde The Ness voor het eerst buiten de gemeente
Rheden in de Katoenclub in Arnhem die al ruim voor aanvang van
het optreden was uitverkocht. En op 14 december gaan alle
remmen los. "Dan spelen wij in cultureel centrum Theothorne in
Dieren. Iedereen, die dat wil, kan ons dan zien en horen. Dat
wordt de echte vuurdoop", vindt manager Henk Paas van de band,
die in september twee jaar geleden is opgericht.
Wel is er sindsdien een belangrijke verandering doorgevoerd.
De Ellecomse vriendenclub besloot zangeres Antoinnette
Benschop uit Doetinchem te polsen. Een van de bandleden kende
haar nog uit het verleden toen hij met Benschop in een band
speelde. Haar aanwezigheid heeft The Ness een stevige impuls
gegeven. Tijdens de wekelijkse oefenavond in de Anne Frank
basisschool vult haar stem moeiteloos de ruimte. "Ze is
vanavond goed op dreef", complimenteert Paas de Doetinchemse.
Omdat haar stem iets weg heeft van Aretha Franklin heeft The
Ness ook nummers van deze soulzangeres aan het repertoire
toegevoegd. "De basis vormt echter nog altijd de muziek uit de
Ierse cultfilm The Commitments", licht de manager toe terwijl
de bandleden schaven aan een van de nummers.
Twee jaar geleden sprak Key op een zomeravond met
voorzitter Paas van de Oranjevereniging. Hij organiseert
tevens de zomerfeesten in het dorp. "Onder het genot van een
biertje roep je weleens wat", zegt Key lachend. "Het leek mij
wel leuk in een band te spelen, maar ik ben nooit door iemand
gevraagd. Toen opperde ik het idee een eigen band te beginnen
en voor ik het wist had Henk (Paas) al een concert vastgelegd."
Rob Key benaderde vrienden en inwoners van Ellecom, die hij
kende via de basisschool van hun kinderen. "Zo kwam ik op het
spoor van muzikanten met bijvoorbeeld twintig, maar ook met
twee jaar ervaring." Om eindeloze discussies over het
repertoire bij voorbaat uit te sluiten bepaalde Key dat er
alleen soulnummers uit de Ierse film zouden worden gespeeld. "Hij
was erg streng. Andere ideeën werden direct van tafel geveegd",
aldus een van de zangeressen. "Wie niet in was voor dit
repertoire kon beter niet aan het project deelnemen", zegt
Key. De bedoeling was dat The Ness een eenmalig optreden in
Ellecom zou verzorgen. Hier werd negen maanden keihard voor
gerepeteerd. Maar het muziekproject liep uit de hand. "Dat kun
je wel zeggen. Het optreden op het dorpsplein was een groot
succes. De mensen waren laaiend enthousiast. Mede daarom
besloten wij door te gaan op de ingeslagen weg", zegt de
oprichter.
Het repertoire van The Commitments vormt nog steeds een
stevige basis voor The Ness.
"Dat zal zeker het geval zijn tot na het optreden in Dieren.
Maar of en hoe het daarna verder zal gaan, is voor mij een
groot vraagteken", zegt de manager.
"Er beginnen nu discussies te ontstaan over welke nummers
we wel en welke we niet moeten spelen. Ik heb sterk de indruk
dat een aantal met soulmuziek wil doorgaan, terwijl anderen
liever de richting van de funk inslaan. Hierover zal na het
optreden in Theothorne nog wel flink worden gediscussieerd",
besluit Henk Paas.